Un nou SCANDAL stârnit de revoluţia fiscală . Artiştii SE REVOLTĂ :”Nu existăm…”

184

Guvernul Viorica Dăncilă este pus la zid. Efectele revoluţiei fiscale ‘îşi arată colţii’ aproape în fiecare zi. Categoriile sociale se revoltă, pe rând, şi se pare că niciuna nu a fost ocolită. De această dată, artiştii ies la rampă şi spun că aşa nu se mai poate.

Cultura a fost şi continuă să fie unul dintre domeniile de sacrificiu în România, iar câştigul financiar a devenit doar o figură de stil. Noile politici fiscale nu doar că lovesc din plin sectorul cultural și așa ignorat. Afectează ONG-uri, organizații culturale și mii de artiști independenți: coregrafi, dansatori, regizori, actori, manageri de proiecte culturale și scriitori.

“Ceea ce în 2016 era criticat de actuala coaliție, era criticat vehement, spuneau că domnule, sunt niște măsuri care or să lovească în pătura de mijloc care și așa e atât de vulnerabilă și de abia se instituie, e aberant, ei acum le promovează. Rămâi KO. Realmente”, spune Radu Apostol, regizor, co-fondator al Centrului Replika, anunţă Digi 24.

În lipsa unei politici fiscale care să prevadă impozitarea progresivă, trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat, schimbarea modalității de redirecționare a 2% din venit și, mai nou, absurdul Formular 600 au paralizat, la propriu, sectorul cultural independent. “A fost așa o lovitură pentru noi, pentru artiști și pentru artiști în general, faptul că oricum eram într-o situație destul de precară, adică nu aveam niciodată mecanisme de ajutor sau nu ne-am simțit niciodată încurajați să creăm și să producem cultură în România”, spune Adina Rosetti, scriitoare.

„Suntem o nișă, nu suntem sute de mii, nu vorbim de sindicalizare, suntem o mână de oameni dacă stai să te gândești. Dar totuși pentru mâna asta de oameni, ar fi trebuit să existe o concentrare foarte atentă pe detalii. Ies pe piață coduri și reforme și restructurări care nu iau de fapt în considerare toate problemele tuturor sectoarelor. Ca dovadă, cei care au făcut nu s-au gândit că există o mână de nebuni care fac activități independente care se confruntă cu alt tip de venituri”, spune Mihaela Michailov, dramaturg.

loading...

„Eu cred că este un act premeditat. Adică în momentul în care tu sprijini creșterea nivelului cultural al oamenilor țării tale, înseamnă de fapt că îi luminezi. Îi faci mai deștepți, mai înțelegători, mai buni. Or, ceea ce se întâmplă la noi este invers. Sistemul politic încearcă să ne țină în întuneric, să ne facă mai răi, să ne facă..să aducă în noi partea negativă a lucrurilor, și asta se vede prin modul în care ei înțeleg să se raporteze la sectorul cultural. Adică noi suntem…oamenii nici măcar nu se gândesc la noi, noi nu existăm în conștiința omului politic din România”, mărturisește Cosmin Manolescu, coregraf.

Cosmin Manolescu este unul dintre cei mai cunoscuți coregrafi și dansatori de după 1990. De peste 20 de ani activează în sectorul independent. Are un master în management cultural și deține în portofoliu peste 200 de proiecte culturale. Spectacolele sale au fost prezentate la cele mai importante festivaluri și teatre de dans din Paris, Amsterdam, Londra, New York, Stockholm. Nu s-a rezumat, însă, doar la excelență în domeniul dansului. Cosmin s-a implicat activ pentru o reformă a cadrului legislativ privind sectorul cultural din România.

“Noi nu existăm practic, și de aceea noi nu suntem luați în niciun fel de ecuație a discuțiilor privind modificări legislative. De exemplu am fost obligați în 1999 să ne transforme din artiști în artiști PFA. Adică să devenim PFA-iști, adică să eliberăm chitanțe, facturi, însă nimeni nu s-a gândit că facturile, banii pe care noi îi strângem nu sunt pentru noi, sunt pentru proiectele noastre. Adică tu faci un proiect și pentru că faci un proiect, plătești impozit la stat. Și acum plătești și taxe de CAS, adică eu de fapt fac un proiect artistic pentru care plătesc sănătate, pentru proiectul artistic, nu pentru mine. Deci sunt niște lucruri care sunt aberante. După 20 de ani de luptă continuă pe care eu am făcut-o, am adresat o grămadă de întrebări despre problemele pe care le-am întâlnit, legate de sistemul de finanțare, de legislație, de modul în care unele instituții ar trebui să-și deruleze programele, am realizat foarte puțin în acești 20 de ani și e un ultim semnal de alarmă pe care noi îl tragem prin luările de poziție, prin ceea ce scriem în social media, prin pozițiile pe care le facem publice”, spune Cosmin

Manolescu, coregraf. În România ultimilor ani, zona culturală independentă este cea care a generat cele mai interesante proiecte educaționale sau participative. Prin prisma numeroaselor platforme de implicare socială, artistul independent a devenit un formator, un educator, un pedagog. Astfel încât miza sectorului independent este foarte mare.

loading...