CEL MAI FRUMOS SI CURAT SPITAL DIN ROMANIA !

185517

Interesați de cazurile de infecții nosocomiale, am vrut să vedem cum stau lucrurile la fața locului și am vizitat mai multe spitale din țară. Inopinat, fără să stabilim vreo întâlnire prealabilă, ne-am prezentat și am bătut la poartă. Un caz ne-a atras cu adevărat atenția: Spitalul Județean de Urgență Drobeta Turnu Severin. Timp de 4 ore cât am mers prin secții și am stat de vorbă cu pacienți, medici, asistente medicale, am descoperit un fapt extrem de plăcut și de admirat: toată lumea lăuda mâncarea din spital. Acesta este un lucru extrem de rar întrucât, de obicei, într-un spital, oamenii vin cu mâncare de acasă sau detestă mâncarea care se servește în saloane, pentru că o consideră de proastă calitate. Cu totul altfel stau lucrurile aici. Spitalul din Drobeta Turnu Severin este singurul dintre cele 10 spitale pe care le-am vizitat pînă acum, unde oamenii chiarmănâncă cu plăcere meniul din spital! Care este extrem de variat, după cum am descoperit, la verificări: ficăței, spanac etc, în locul clasicelor macaroane și a mâncării de cartofi. Chiar și mămicile de la neonatologie, care erau înconjurate de torturi și alte bunătăți de acasă, preferau să mănânce din spital. Un alt lucru care ne-a surprins: chiar și medicii ar fi vrut să mănânce mâncarea din spital! În discuțiile pe care le-am avut, medicii invidiau asistentele-șefe pentru că ele au privilegiul de a gusta din această mâncare. Își aminteau că au fost vremuri când puteau sa mănânce și ei din ce se servea pacienților, contracost și și-ar fi dorit ca acele vremuri să revină! Deci bravo spitalului din Drobeta la acest capitol și un exemplu pentru alte unități din țară, unde pacienții aruncă la gunoi mâncarea din spital pentru că nu se poate mânca!, scrie obiectivonline.ro.

Așadar, ne-am prezentat la poarta spitalului. Am fost întâmpinați de un bodyguard circumspect, care ne-a cerut să așteptăm la poartă, până vine purtătorul de cuvânt. Întrucât purtătorul de cuvânt era de negăsit, ne-a permis până la urmă accesul în spital directorul medical. Am cerut să vizităm ce secții vrem, fără ca medicii să fie anunțați în prealabil și acest lucru ne-a fost permis. Am început cu secția Ortopedie. Am deschis o ușă la întâmplare și am intrat în camera asistentelor și a medicilor, unde o asistentă tocmai se spăla pe mâini. Ceea ce este un lucru bun. Nu ni s-a cerut să purtăm niciun halat, ceea ce este un lucru rău.

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.17.13

Aici am stat de vorbă cu un medic, care nu a dorit să-i apară identitatea în articol, cu asistenta medicală Gabriela Ciorăscu și cu asistenta medicală Dana Gruescu. Au acceptat să se lase fotografiate și am început să stăm de vorbă:

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.17.43

După ce au renunțat la dezinfectanții de la Hexipharma, au început să ia produse de la altă companie. De la o singură companie sau de la mai multe? De la mai multe. Am fost curioși să vedem noile produse cu care se face dezinfectarea pre și post-operatorie. Iată-le:

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.28.49

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.26.44

Medicul ne spune: “Oricum și pe vremea când foloseam dezinfectanți de la Hexipharma, așa diluați cum erau, își făceau treaba. Nu am avut probleme. Au fost două-trei cazuri de infecții, dar ele sunt și din cauza pacienților. Eu mi-am operat copilul la coloană, la un spital din Franța. Acolo, înainte și după operație i s-a făcut baie în Betadină, din cap până în picioare. La noi, dacă pacienții nu se spală acasă sau culeg bacterii de pe drum, le aduc în spital”.

Întrebăm dacă au avut probleme. Lipsa personalului, asta ar fi principala problemă. Ni se spune că Spitalul Județean a ajuns cel mai mare angajator din județ, ceea ce este destul de grav. Toate celelalte întreprinderi s-au închis, ultima, Combinatul de Apă Grea plătește încă salarii compensatorii. Dar când se vor termina…

Singurul subiect despre care se vorbește cu încântare este mâncarea servită în spital, care ne este lăudată foarte mult. Întrebăm exact ce s-a servit, ca să verificăm. Medicul și asistenta Gabriela Ciorăscu încep să ne înșire: ficăței, spanac etc. “Cine gătește, gătește cu gust”, ne spun ele. Ambele o invidiază pe asistenta șefă, Dana Gruescu care, în calitatea sa, are dreptul să guste din mâncare. “Ne-am dori să mâncăm și noi ceea ce se servește în spital, să fie o prevedere în contract prin care să primească și salariații, sunt 5-6 feluri de mâncare, am vrea să putem mânca și noi, chiar și contracost. Așa era mai demult și ne-am bucura să revină acele vremuri”, ne spune medicul. Asistenta-șefă a gustat azi 5 feluri de ciorbă: de diabet, pentru regim cardiac, hiposodat și regim normal. Zâmbește și spune că mâncarea a fost gustoasă. Pare o femeie dintr-o bucată, sinceră. Vorbește cu atâta drag, că ne face și nouă poftă de mâncare.

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.44.15

Am plecat mai departe prin secție, pentru că doream să vorbim cu pacienți. Nu ne-a refuzat niciunul, dar nu ne-au permis să-i fotografiem și le-am respectat dorința. Am fotografiat, în schimb, paturile. Curățenie și nimic de reproșat, poate și pentru că ne aflam într-o aripă a spitalului renovată recent.

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.48.32

O pacientă acceptă să ne spună numele, se numește Diana Popescu și preferă să se interneze în Drobeta Turnu Severin, pentru că “la București sau în alte părți ești tratat ca un nimeni și ajungi pe mâna unui medic rezident. Aici te tratează un medic cu 20 de ani experiență. M-am internat aici și ca să fiu aproape de rude și să vină la mine dacă e nevoie, însă n-a fost nevoie, pentru că mâncarea de aici e foarte bună, chiar mai bună decât cea de acasă” – spune și râde. Ce ați mâncat ieri, întrebăm? “Tochitură și ciorbă de fasole. Foarte consistentă. Îți dă putere să te vindeci mai repede. Eu mai pun și sare peste, că îmi place cu multă sare”.

loading...

Întrebăm dacă au existat cazuri de infecții post-operatorii, moment în care medicul intră în salon și ne surprinde în timpul discuției. Spune: “bine, vă spun și dumneavoastră decideți dacă publicați sau nu. Aici la Ortopedie nu se prea întâmplă, dar cele mai multe cazuri sunt la Urologie, la purtătorii de cateter. Dar asta s-a întâmplat mai demult, acum nu mai e cazul”.

Ne continuăm drumul prin spital și ajungem la Secția de Neonatologie. Aici, atât medicul-șef, Luminița Tarcea, cât și asistenta-șefă, Aurelia Mirovan acceptă să-și decline identitatea și să stea de vorbă deschis cu noi.

Captură de ecran din 2016.05.28 la 13.00.17

Principala problemă în toate secțiile, lipsa de personal. Și lipsa aparatelor de aer condiționat pe holuri. Aflăm că infirmierele s-au revoltat și au mers la manager. Profită de prezența directorului medical, pentru a-și expune problemele. Le încurajăm, bineînțeles. Au loc și momente amuzante. O altă asistenta-șefă, Rodica Ganțolea (în fotografia de mai jos), cere cu vehemență 2 cardiotocografe și află că deja au fost comandate…patru. Pare o persoană dezinhibată, care are curaj să spună lucrurilor pe nume, așa că o întrebăm mai multe:

Captură de ecran din 2016.05.28 la 12.57.53

Ne spune că după părerea ei este vina spiritului oltenesc de “lasă-mă să te las. Uitați-vă la Arad, de exemplu. Acolo fiecare are grijă de părticica lui, de parcela lui. La noi oamenii nu au grijă nici de spațiul dintre blocuri, ce să mai vorbim de spital? Mulți lucrează afară, nu le mai pasă că locul lor de baștină se duce de râpă. Ceaușescu s-ar răsuci în mormânt să afle că la Electroputere s-a făcut Mall.” O întrebăm despre infecții nosocomiale. Nu există, dar, ne spune ea, păturile sunt cele mai mari purtătoare de microbi, pentru că nu se spală. În Franța există niște plăpumi de bumbac, care sunt foarte confortabile și se spală. Nu și-ar dori totuși să lucreze într-un spital de acolo. A văzut cum bebelușii gălăgioși sunt calmați cu perfuzii cu morfină.

Pentru că am aflat, pe parcursul drumului prin spital, că asistenții-șefi au privilegiul de a gusta din mâncare, o întrebăm cum este.   Este foarte mulțumită, ne spune că este unul dintre puținele servicii ale spitalului despre care are cuvinte de laudă. “Și mamele care merg la masă sunt foarte mulțumite” – ne spune. Vrem să verificăm spusele sale și intrăm în saloane, ca să vorbim cu câteva paciente.

Intrăm într-un salon foarte luminos și …foarte curat. Elena Roșca, o proaspătă mămică ne spune că săpunul se schimbă de mai multe ori pe zi, ceea ce, din nou, este prima oară când auzim. Le întrebăm ce părere au despre mâncare. Ne spun că li s-a stricat mâncarea adusă de rude pentru că o preferă pe cea din spital. Ieri au mâncat ciorbă de legume și felul doi friptură la grătar cu cartofi prăjiți. Ca la restaurant, ne spune Elena Roșca și colegele de salon o aprobă. “Servicii ca la hotel de lux, că noi primim mâncarea la pat. Mai bune decât la Timișoara, ne pare bine că nu am mers acolo”. Am auzit asta și la Ortopedie. Iar femeile zâmbesc. Le rugăm să ne spună tot adevărul și rugăm medicii să iasă din salon. Stăm mai mult de vorbă. Lucrurile stau chiar așa cum ne-au spus la început. Ceva se schimbă în România. Și se schimbă în bine. Încărcați cu energie pozitivă, ne încheiem vizita la Neonatologie, printre bebeluși.

Captură de ecran din 2016.05.28 la 13.17.11

La plecare, dorim să stăm de vorbă cu managerul spitalului, chirurgul ortoped Victor Marinescu Maliborski. Ne primește cu amabilitate, lucru destul de rar în alte părți. Pacienții îl așteaptă la ușă și, iar un lucru rar, îi primește chiar și în timpul programului administrativ.  Începem interviul. Prima întrebare pe care i-o adresăm este, bineînțeles, despre mâncarea din spital. Cum de reușește să fie spitalul cu cea mai bună mâncare, singurul din cele 10 pe care le-am vizitat pînă acum, unde și pacienții și personalul medical laudă mâncarea? Este preferată și de mămici, iar medicii și-ar dori să aibă aceleași drepturi cu pacienții și să poată mânca și ei. Cum ați reușit această performanță, domnule director (și aveți felicitările noastre)?

Captură de ecran din 2016.05.28 la 13.42.03

“Mă bucur să aud asta”, ne spune domnul Maliborki, “am reușit această performanță deoarece am folosit un sistem de licitații deschise și am fost drastic în tot ce privește respectarea tuturor normelor. A câștigat licitația un serviciu externalizat, un serviciu extrem de atent cu calitatea mâncării. Mâncare de calitate, înseamnă vizite mai puține ale aparținătorilor, deci și bacterii mai puține în spital”. Asta e adevărat. Deși este oră de vizită, nu sunt aparținători pe holuri. Excepție face secția de Terapie Intensivă, unde tocmai este în stare gravă un bulibașă, iar intrarea și holul gem de romi gălăgioși. Ei sunt totuși escortați politicos afară de personalul medical. Asistăm la un du-te vino: sunt invitați afară, ies apoi revin și tot așa

Cu toate acestea, pentru limitarea infecțiilor, la Terapie Intensivă au fost prevăzute niște bariere dincolo de care nu ai voie să pășești. Ni le arată chiar managerul spitalului:

Captură de ecran din 2016.05.28 la 13.42.22

Și da, agitația și gălăgia se opresc aici. De aici încolo se poate intra numai cu halat și însoțit de un medic. Accesul e monitorizat cu camere de supraveghere:

Captură de ecran din 2016.05.28 la 13.42.52

Un lucru important, ne spune managerul Victor Maliborski, este “educația personalului sanitar referitoare la atitudine și etică. Noi investim în resursa umană și avem strategii pe termen lung. Creștem medici rezidenți pentru a-i înlocui, peste câțiva ani, pe cei care se pensionează. Am achiziționat aparatură de aproape 1 milion de euro, computer tomograf nou. Consiliul Judetean trebuia să ne ajute cu 10% , dar ne-a dat 20%. Am schimbat dezinfectanții prin licitatie publica”.

Ne-am oprit aici, din respect pentru oamenii care așteptau pe hol, cu radiografii în mână. Și am plecat de la Spitalul de la Drobeta cu o impresie foarte plăcută. Ne-am promis să ne întoarcem la ora mesei ca să gustăm mâncarea. Prea o laudă toți, vrem să o gustăm și noi. Pe curând, Drobeta Turnu Severin!

Horea Bădău

loading...