IATĂ DOVADA : Cat are pensie un MEDIC CU 41 DE ANI VECHIME, comparativ cu un OFIȚER DE POLIȚIE CU 27 DE ANI VECHIME

665

Articolul „Scandalos!!! Polițiști cu pensii nesimțite”, în care arătam că mai mulți polițiști, ieșiți la pensie în cursul acestui an, s-au trezit cu pensii mai mari decât salariile pe care le încasau când erau în activitate, ar face obiectul unor verificări demarate de Inspectoratul General al Poliției Române, potrivit surselor noastre. Dacă informația este corectă, iar IGPR-ul s-a sesizat și verifică într-adevăr modul în care pensiile unor polițiști au fost umflate cu ajutorul unor salarii de excelență, acordate special celor aflați în prag de pensionare pentru a le crește baza de calcul a pensiei, nu putem decât să sperăm că lucrurile vor fi îndreptate. Oficial, salariul de excelență se numește spor pentru lucrări de excepţie şi misiuni speciale, iar valoarea sa este cuprinsă între 30-50% din salariu. Deși am solicitat clar Inspectoratului Județean de Poliție Neamț să ne comunice câți dintre polițiștii ieșiți la pensie în acest an au beneficiat de acest spor, cererea nu a fost onorată, fără a ni se oferi nici cea mai mică explicație. Probabil, conducerea IJP Neamț nu dorește ca poporul, plătitor de taxe și impozite, să afle câți polițiști cu merite deosebite lucrează în slujba sa. De altfel, este de notorietate comportamentul mai marilor din Poliția Română atunci când avem de-a face cu astfel de subiecte, precum modul de acordare a unor premii lucrătorilor de poliție. Sindicaliștii au acuzat în dese rânduri lipsa de transparență în acordarea sporului de excelență care, în opinia lor, s-ar oferi fără respectarea prevederilor legale. De acest spor beneficiază, de cele mai multe ori, membrii comisiei de analizare a îndeplinirii condiţiilor de acordare şi poliţişti agreați. Cu alte cuvinte, spun sindicaliștii, cei care fac parte din comisa de analizare a îndeplinirii condițiilor de acordare își trag ei câte un salariu de excelență, după care analizează propunerile de premiere venite din parte șefilor de servicii sau de birouri. Acesta poate fi un motiv pentru care informațiile privind acordarea acestor sporuri au fost încadrate la capitolul secret de serviciu.

Pensie de toată jena pentru un medic cu o vechime de peste 40 de ani

Deși unii au încercat să inducă ideea că încercăm să băgăm zâzanie între categoriile socio-profesionale care beneficiază de pensii speciale și celelalte categorii, din care fac parte nespecialii, nu putem decât să le spunem că sunt într-o mare eroare. Și o să facem o simplă comparație pentru a vedea clar cât de inechitabil este sistemul de pensii din România. Avem, pe de o parte, un medic cu o vechime de peste 40 de ani, 41 mai exact, din care 5 ani director de spital, iar pe de altă parte avem un ofițer de poliție cu o vechime efectivă de 24 de ani în munca de poliție, la care se adaugă perioada de 3 ani cât a fost elev al Școlii de Ofițeri MI, plus alți 8 ani în care a prestat o altă activitate ce nu are legătură cu Poliția. Numele celor două persoane nu le vom face publice, întrucât nu ne interesează acest aspect, ci doar categoriile profesionale din care fac parte și diferența uriașă dintre pensiile celor doi. Să mai facem precizare că atât medicul, cât și polițistul, au ieșit la pensie în intervalul 2000-2005, într-o perioadă când lucrătorii de poliție plecau acasă și cu câteva salarii compensatorii(n.r. au fost cazuri când salariile compensatorii au fost chiar de câteva miliarde de lei vechi). Așadar, medicul încasează, așa cum se vede și în fluturașul de la Casa de Pensii, 1.783 lei, iar fostul polițist – 3.700 lei, adică mai mult decât dublu.

loading...

Ca o paranteză fie spus, cei care ies la pensie acum din MAI iau pensii mult mai mari decât cei care au părăsit sistemul la începutul anilor 2000. Cuantumul pensiei pensionarului MAI l-am aflat din declarația de avere a persoanei care după ce s-a lăsat de poliție, la câțiva ani, s-a apucat de politică. Așa stând lucrurile, nu putem vorbi în nici un caz de o încercare a noastră de a băga zâzanie între diverse categorii socio-profesionale, ci mai degrabă putem discuta de marea nedreptate care guvernează sistemul de pensii în România. Este drept, în România vorbim de legi speciale pentru categorii speciale și legi pentru restul categoriilor care nu au avut acest noroc de a fi speciali. Unde este principiul contributivității care ar trebui să stea la baza de calcul a pensiei fiecărui roman care a muncit, plătind taxe și impozite către statul roman? Este clar că numai de echitate nu putem discuta aici, fără a nega în niciun fel munca polițistului, militarului sau a ofițerului de informații. Totuși, discrepanțele sunt uriașe, iar acest lucru ar trebui să dea de gândit celor care guvernează țara.

Cifre amețitoare

Acum o lună și jumătate, un deputat PNL a făcut o interpelare pe tema pensiilor speciale atât la Ministerul de Finanțe, dar și la Ministerul Muncii. Răspunsul pe care l-a primit parlamentarul este unul năcitor de-a dreptul. În acest an, bugetul de stat a alocat pentru plata pensiilor foștilor militar, polițiști și ofiteri SRI nu mai puțin de 5,4 miliarde de lei, adică aproximativ 1,2 miliarde de euro. Această suma va fi cheltuită pentru plata pensiilor a 75.458 angajați MApN, 69.180 MAI și 9.414 SRI. Un calcul simplu arată că media pensiei în cazul celor 154.052 de beneficiari este de 35.023 lei/an, respectiv 2.921/lună. De pensii speciale beneficiză și civilii, însă și aceștia trebuie să fie speciali, adică magistrații, funcționarii parlamentari, diplomații, angajați ai Curții de Conturi, personalul aeronautic. Aici avem 7.989 de beneficiari, iar pensia medie este de peste 6.000 lei/lună.

În tabelul de mai jos avem, pentru perioada 2010-2015, sumele pe care bugetul de stat le-a folosit pentru plata pensiilor speciale ale pensionarilor.

 

 

loading...